Sémiotika multimédií – úvodní kurz
Základní informace
Délka školení (hodinová dotace): 4 hodiny
Forma výuky: prezenční
Minimální počet účastníků: 6 osob (max 12)
Cena kurzu: 2 000 Kč
Cíl kurzu:
Po absolvování tohoto kurzu studenti budou schopni:- Chápat filosofické a sociální dimenze komunikace, kultury, sémiotiky a médií.
- Rozpoznat a vyhodnotit technologické vlivy na mediální realitu.
- Analyzovat a interpretovat sociální a symbolické systémy, procesy a jejich interakce.
- Aplikovat sémiotické techniky a metody na analýzu různých médií a chápat významy v nich obsažené.
Obsah kurzu
1) Základy sémiotiky:
Historie a kontext: Strukturalismus, Post-Strukturalismus.
Klíčové postavy: Hjelmslev, Jakobson, Greimas, Deleuze, Derrida.
Základní pojmy: Znak, syntaktika, sémantika, pragmatika a další.
2) Rozbor sémiotiky:
Triadická vs. binární sémiotika.
Jazykové systémy: Langue a parole.
Sémiotické kategorie a koncepce.
3) Sémiotika v multimédiích:
Vliv médií na společnost a jednotlivce.
Analýza specifických médií: film, televize, hudba, internet a další.
Mediální teoretici: Barthes, McLuhan.
Specifika různých forem mediálního obsahu: komiks, streetart, popart a další.